Waarom plantaardige voeding? - ROOT2... Jouw weg naar een fitter leven
15963
page-template,page-template-full_width,page-template-full_width-php,page,page-id-15963,woocommerce-no-js,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode_grid_1300,columns-3,qode-theme-ver-10.1.1,wpb-js-composer js-comp-ver-5.5.4,vc_responsive
Plantaardige-voeding

Waarom plantaardige voeding?

We leven in een wereld waarin we geen enkele moeite hoeven te doen om aan ons eten te komen.

Op elke hoek van de straat vind je wel een supermarkt, restaurant of snackbar en we hebben meerdere apps op onze telefoon die ervoor zorgen dat we binnen no time iets te eten hebben op een plek waar we maar willen.

 

Er is nauwelijks nog interesse in waar ons voedsel vandaan komt.

Hoe wordt ons eten verbouwd en verwerkt? Hoe komen bepaalde producten tot stand? Wat zit er allemaal in ons eten en welke weg legt ons voedsel af voordat het op ons bord terecht komt? De meeste mensen hebben daar geen idee van terwijl we elke dag meerdere keren met onze voeding bezig zijn.

 

Het moet tegenwoordig allemaal snel, makkelijk en het liefst ook nog zo goedkoop mogelijk.

De vraag naar deze massaproductie brengt een hoop problemen met zich mee voor onze gezondheid, het klimaat en de derde wereld. Daarnaast gaat het gepaard met een hoop dierenleed.

 

We kunnen allemaal ons steentje bijdragen om deze problemen voor een deel op te lossen.

Een in mijn ogen makkelijke manier om deze problemen aan te pakken, is door over te stappen op een ‘meer’ plantaardig dieet.

 

Er zijn verschillende redenen om meer plantaardig te gaan eten, maar wat is een plantaardig dieet nu eigenlijk?

 

Een plantaardig dieet is de manier van eten waarin je geen gebruik maakt van voedingsmiddelen die afkomstig zijn van dieren.

 

Concreet betekent dit geen vlees, vis en kip en ook geen producten die afkomstig zijn van dieren zoals eieren, melk, kaas en honing.

Je gebruikt alleen producten die al dan niet rechtstreeks uit de natuur komen of gemaakt zijn van natuurlijke bronnen.

Zoals groente en fruit, granen, noten, bonen, peulvruchten, tofu en tempeh.

root2-noodles
root2-falafel
root2-shake
root2-curry
Plantaardig eten voor onze eigen gezondheid.

Een goede reden om meer plantaardig te eten is voor onze eigen gezondheid.

 

Overgewicht is een steeds meer voorkomend probleem in zowel Nederland als over de hele wereld.

Als de wereldbevolking zich blijft voeden zoals het nu doet, zal in 2025 1 op de 5 mensen lijden aan obesitas en zal voor het eerst voorkomen dat er meer mensen met overgewicht zijn dan met ondergewicht. (1)(2)

 

Overgewicht gaat gepaard met veel verschillende ziektes, de zogenaamde welvaartsziektes.

We eten veel te veel producten die bol staan van suikers en verzadigde vetten en veel minder producten die rijk zijn aan vitamines en mineralen.

 

Een plantaardig dieet kan de meeste welvaartsziektes zoals diabetes type 2, obesitas, hart en vaatziekte, hoge bloeddruk en een te hoog cholesterol voorkomen dan wel genezen (3).

 

In Nederland is er een voedingspatroon ontstaan waarbij bijna elke dag en bijna bij elke maaltijd wel een dierlijk product wordt gegeten en/of gedronken.

 

Deze dierlijke producten worden door ons vooral gezien als de belangrijkste bron van eiwitten.

Dat er veel eiwitten in vlees, vis en ei zit, dat klopt. Alleen zitten er naast deze eiwitten ook een grote hoeveelheid verzadigde vetten en cholesterol in.

Verzadigd vet en cholesterol die we uit deze producten halen, hebben we niet nodig voor onze gezondheid en zijn zelfs in hoge mate schadelijk voor de gezondheid. (4)(5)

 

In plantaardige voeding zit van nature veel minder verzadigd vet dan in dierlijke producten en bevat daarmee vaak ook minder calorieën.

Plantaardige producten waar dit niet voor geldt, is olie. Olie bestaat voor 100% uit vet en dient in elk voedingspatroon met mate te worden gebruikt.

 

Om aan je dagelijkse portie eiwitten te komen hebben we geen dierlijke producten nodig.

Wanneer je er een plantaardig voedingspatroon op na houdt en genoeg calorieën per dag eet, is het bijna onmogelijk om niet aan je aanbevolen dagelijkse hoeveelheid eiwitten te komen.

Granen, peulvruchten, groenten, noten, zaden en soja zijn goede eiwitbronnen in een plantaardig dieet. (6)

Deze natuurlijke producten bevatten naast voldoende eiwitten, veel minder verzadigd vet dan dierlijke producten en zijn vaak rijk aan vitamines en mineralen die in de meeste dierlijke producten ontbreken.

 

In een volwaardig dieet profiteer je van de voordelen van producten met veel vitamines en mineralen. Nadelen van verzadigde vetten en cholesterol zijn er niet (of nauwelijks) en daarmee verklein je de kans op gezondheidsklachten.

Plantaardig eten voor dierenwelzijn.

Waarom eet je wel varken en niet je eigen hond? Waarom wel een koe en niet je eigen kat?

 

Alle dieren in de wereld hebben gevoel, kunnen liefhebben en/of hebben de mogelijkheid om dingen te leren.

In een experiment van de BBC is zelfs te zien dat een biggetje even slim en op bepaalde onderdelen zelfs slimmer is dan een klein kind. (7)

Wat geeft ons het recht om zo’n dier te slachten om onszelf te kunnen voeden?

 

Een tweede goede reden om plantaardig te eten is om zoveel mogelijk dierenlevens te redden. Het leed dat deze dieren wordt aangedaan voordat ze geslacht worden is enorm.

Ze hebben vaak een stressvol bestaan, worden vetgemest, leven in kleine ruimtes en worden hardhandig afgemaakt.

 

Veel mensen zullen denken dat het wel meevalt of voelen geen compassie met dieren. Zelf heb ik besloten om niet meer bij te willen dragen aan deze wreedheden.

 

Omdat beelden meer doen dan woorden: Bekijk het volgende filmpje eens en misschien verandert het jouw kijk op dit onderwerp: (het filmpje kan zeer schokkend zijn)

Plantaardig eten voor de medemens.

De manier waarop wij onszelf voeden is vrij omslachtig te noemen.

We verbouwen in veel derdewereldlanden veevoer, zoals mais en soja, om dat vervolgens naar westerse landen te vervoeren waar de veeteelt mee gevoed wordt.

Om 1 kg vlees te produceren is tussen de 2 en 25 keer zoveel veevoer nodig en liters met water (afb.). Wanneer we dit voedsel verbouwen voor eigen gebruik, kunnen we derdewereldlanden voorzien van voedsel. Op deze manier kunnen we proberen een einde te maken aan de honger en watertekorten in deze landen.

 

Wanneer je 1 dag in de week geen vlees eet, bespaar je al meer dan 1000 liter water en 2 kg veevoer:

(Klik op de foto om te vergroten)

Afbeelding1

(bron: www.nudge.nl)

Plantaardig eten voor het milieu.

Nog een goede reden om ‘meer’ plantaardig te gaan eten is om wat beter voor onze planeet te zorgen.

 

De klimaatverandering en de opwarming van de aarde is vandaag de dag een kwestie waar gelukkig steeds meer aandacht aan besteed wordt. Dat is niet voor niets.

 

Tijdens de klimaattop in Parijs hebben meer dan 150 landen een verdrag getekend om ervoor te zorgen dat onder andere de uitstoot van broeikasgassen omlaag moet.

 

Broeikasgassen komen van onder andere auto’s, vliegtuigen, uitstoot van fabrieken en afvalstortplaatsen.

Een groot deel van deze broeikasgassen wordt echter veroorzaakt door de wereldwijde veehouderij.

Maar liefst 14,5% van de uitstoot van broeikasgassen is te wijten aan de veehouderij. Dat is net zo veel als alle transport bij elkaar. (8)

 

Daarnaast worden er oerwouden gekapt om plaats te maken voor sojaplantages. Deze sojaplantages zijn niet bestemd om soja te verbouwen voor iedereen die plantaardig eet. Geloof me, daar is veel minder voor nodig. Deze soja wordt hoofdzakelijk gebruikt als veevoer.

 

Slechts 3% van het water in de wereld is zoet water. Dit is het water waar we als mens van moeten leven en in veel landen is dit water niet vanzelfsprekend.

De hoeveelheid water die we per persoon per jaar gebruiken kunnen we drastisch verminderen door wat minder vlees te eten.

Het waterverbruik voor het produceren van een kilo rundvlees is ongeveer 16000 liter water tegen over 2000 liter water voor een kilo soja. (9)(10)

 

De watervoetafdruk per persoon kunnen we op een makkelijke manier omlaag brengen.

‘De watervoetafdruk is de totale hoeveelheid zoet water dat wordt gebruikt om bepaalde goederen en diensten te producten die wij gebruiken’.

 

Bereken hieronder je eigen watervoetafdruk en voedselafdruk en ga zelf eens na wat jouw impact is op onze planeet.

Welke reden je ook aangrijpt om te kiezen voor een meer plantaardig voedingspatroon. Het is een goede reden.

Ik help je graag om jouw reden te vertalen naar je dagelijkse voedingspatroon.

 

Ben jij klaar voor verandering?

Kies HIER het traject wat het beste bij je past en begin vandaag nog met jouw weg naar een fit en energiek leven.

 

Doe het voor de dieren, voor de medemens, voor onze planeet en natuurlijk voor jezelf.