Vitamine A - Waarom hebben we het nodig? - ROOT2 - online coaching
17091
portfolio_page-template-default,single,single-portfolio_page,postid-17091,woocommerce-no-js,ajax_fade,page_not_loaded,,qode_grid_1300,columns-3,qode-theme-ver-10.1.1,wpb-js-composer js-comp-ver-5.5.4,vc_responsive

Vitamine A

Vitamine A

Vitamine A, ook wel retinol genoemd, is samen met de vitamines D, E en K een in vet oplosbare vitamine.

 

Het komt voornamelijk voor in dierlijke producten. Ons lichaam kan het echter uit plantaardige bronnen zelf aanmaken. Dit gebeurt door het omzetten van het provitamine bètacaroteen (B-caroteen) naar vitamine A. Ons lichaam is in staat om een gedeelte ervan op te slaan om het op een later moment te kunnen gebruiken.

 

Ons lichaam kan de in vet oplosbare vitamines opslaan. Een teveel aan dierlijke vitamine A kan schadelijk zijn voor de gezondheid. B-caroteen komt niet voor in een grotere hoeveelheid dan nodig is voor ons lichaam.

Waarom hebben we vitamine A nodig?

Vitamine A draagt bij aan je weerstand en bij een goed werkend immuunsysteem en wordt ook wel de anti-infectie vitamine genoemd. Daarnaast is het goed voor de ogen en de huid en hebben we het nodig voor de aanmaak en groei van cellen in ons lichaam.

Een tekort of een overschot

De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid voor vitamine A schommelt tussen de 700 microgram voor vrouwen en 900 voor mannen. De omzetting van B-caroteen naar vitamine A staat op ongeveer 1:12.

Ter vergelijking: met het eten van 100 gram spinazie zit je al op 80% van de aanbevolen hoeveelheid.

 

Een tekort kan resulteren in een verminderde weerstand en een ruwe en droge huid. Ook kan het je zicht doen verminderen en nachtblindheid veroorzaken. In extreme gevallen kan het zelf blindheid veroorzaken.

Een overschot (uit dierlijke producten) kan een giftige werking hebben en klachten veroorzaken zoals duizeligheid, hoofdpijn, misselijkheid, vermoeidheid en afwijkingen aan ogen en huid.

 

Zwangere vrouwen zijn een risicogroep als het op vitamine A aankomt. Het ongeboren kind kan ernstige afwijkingen krijgen wanneer de moeder er te veel van binnenkrijgt.

Plantaardige bronnen

Deze beste bronnen voor de inname van B-caroteen zijn:

 

* (Donker)groene (blad)groenten, zoals broccoli, rucola, spinazie en boerenkool

* Wortels

* Knollen

* Zoete aardappel

* Pompoen

* Tomaat

* Fruit (mango, abrikoos, perzik, mandarijn)