Vitamine D - De zonnevitamine - ROOT2 - online coaching
17294
portfolio_page-template-default,single,single-portfolio_page,postid-17294,woocommerce-no-js,ajax_fade,page_not_loaded,,qode_grid_1300,columns-3,qode-theme-ver-10.1.1,wpb-js-composer js-comp-ver-5.5.4,vc_responsive

Vitamine D

Vitamine D

Vitamine D, ook wel de zonnevitamine genoemd, is samen met vitamine A, E, en K een in vet oplosbare vitamine. De in vet oplosbare vitamines kunnen in kleine hoeveelheden worden opgeslagen in het lichaam om zo op een later moment gebruikt te worden.

 

Ons lichaam maakt zelf vitamine D aan onder invloed van zonlicht. Elke dag 20 tot 30 minuten zonlicht is voldoende voor onze behoefte. Echter leven we in een land waar het zonlicht beperkt is. Het slikken van een supplement is, zeker in de wintermaanden, aan te raden. Dit geldt niet alleen voor veganisten, ook vegetariërs en vleeseters doen er goed aan om een supplement te slikken.

Waarom hebben we vitamine D nodig?

Vitamine D is belangrijk voor een goede algemene gezondheid. Het zorgt voor een betere opname van de mineralen calcium en fosfor en het is belangrijk voor sterke botten en tanden. Daarnaast speelt het een belangrijke rol bij de instandhouding van de weerstand en speelt het een rol bij de goede werking van de spieren.

Een tekort of een overschot

Calcium is een mineraal dat bijdraagt aan sterke botten. Wanneer er een tekort aan vitamine D is, zal de opname van calcium in het lichaam trager verlopen.

Dit kan bij jonge kinderen afwijkingen aan het skelet geven en op latere leeftijd kan dit leiden tot osteoporose (botontkalking). Een tekort kan ook leiden tot een verminderde weerstand.

 

Een overschot komt bijna niet voor in Nederland. Desalniettemin kan een te hoge inname wel schadelijk zijn voor de gezondheid. Een overschot kan leiden tot misselijkheid, obstipatie, botverlies en nierfalen.

Plantaardige bronnen

De voornaamste bron van vitamine D is zonlicht. Daarnaast vinden we het in hele kleine hoeveelheden in plantaardige voedingsmiddel.

Sojamelk wordt af en toe verrijkt met vitamine D en je vindt het in kleine hoeveelheden terug in sommige paddenstoelen.

Supplementen zijn, zeker in de wintermaanden, de voornaamste bron van vitamine D

*Let bij de aanschaf van een vitamine D-supplement op, om welke D soort het gaat. We onderscheiden D2 en D3, waarvan D3 gewonnen wordt uit dierlijke bronnen. Vraag voor de zekerheid na of het supplement geschikt is voor vegans.