Vitamine E - Een krachtige antioxidant - ROOT2 - online coaching
17305
portfolio_page-template-default,single,single-portfolio_page,postid-17305,woocommerce-no-js,ajax_fade,page_not_loaded,,qode_grid_1300,columns-3,qode-theme-ver-10.1.1,wpb-js-composer js-comp-ver-5.5.4,vc_responsive

Vitamine E

vit. E

Vitamine E is net als de vitamines A, D en K een in vet oplosbare vitamine. Deze vitamines bevinden zich in vooral in voedingsvetten en worden beter in het bloed opgenomen in combinatie met vetrijke voedingsmiddelen.

 

Het komt vooral voor in plantaardige bronnen zoals granen, groente, fruit, noten, zaden en plantaardige oliën. Daarnaast is het bijna niet te vinden in dierlijke producten.

 

Vitamine E is, net als vitamine C, een belangrijke antioxidant. Deze antioxidanten beschermen onze cellen tegen giftige stoffen (vrije radicalen) die ontstaan door bepaalde processen in het lichaam (roken bijvoorbeeld). Hoe meer vrije radicalen zich in het lichaam bevinden, hoe meer schade ze kunnen aanrichten aan het lichaam.

Waarom hebben we vitamine E nodig?

Naast dat vitamine E een belangrijke antioxidant is, speelt het een belangrijke rol bij de aanmaak van rode bloedcellen in het lichaam en is het goed voor de weerstand.

Ook speelt het een belangrijke rol bij het in stand houden van verschillende weefsels en bevordert het de opnamen van vitamine A en B-caroteen.

Een tekort of een overschot

De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid ligt tussen de 8 milligram voor vrouwen en 10 voor mannen. Met andere woorden, met één handje (ongezouten) amandelen van 20 gram en een portie broccoli van 200 gram zit je al op ongeveer 80% van je dagelijkse hoeveelheid. Eet nog 2 boterhammen bij de lunch en je bent er.

 

Een tekort komt in Nederland bijna niet voor. Iemand met een tekort, heeft zeer waarschijnlijk een stoornis in de opname van voedingsstoffen in plaats van dat diegene te weinig vitamine E binnenkrijgt.

Een overschot is voor zover we weten niet schadelijk voor de gezondheid.

Plantaardige bronnen

Bronnen rijk aan vitamine E zijn:

 

*Zonnebloempitten

*Amandelen en hazelnoten

*Groene groente zoals spinazie, boerenkool en broccoli

*Groene olijven

*Avocado

*Plantaardige oliën

*(Volkoren) graanproducten